Social media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Foto’s, filmpjes, artikelen, persoonlijke gebeurtenissen; alles wordt gedeeld. Maar waarom voelen de mensen de behoefte om informatie te delen. Dit blogartikel is gebaseerd op een psychologisch onderzoek van de New York Times. Het onderzoek heeft onder andere antwoord gegeven op deze relevante vraag;

Wat motiveert iemand om informatie te delen?

Uit het onderzoek kwamen vijf motivaties naar voren:

MOTIVATIE #1: IK WIL WAARDEVOL ZIJN VOOR ANDEREN

Het onderzoek van NYT toont aan dat 94 procent van de gebruikers daadwerkelijk nadenkt over de bruikbaarheid van de informatie die ze willen delen. Deze mensen delen informatie omdat zij het leven van anderen willen verrijken. Dit worden ook wel altruïsten genoemd; zij zijn behulpzaam en willen anderen graag helpen.

Daarom deel jij een artikel over een nieuw medicijn tegen hooikoorts en tag jij je vriendin in een post over de mazelen. Herkenbaar?

MOTIVATIE #2: IK WIL MIJZELF MANIFESTEREN

Ook vind je op social media veel manifestanten. Maar liefst 68 procent van de ondervraagden geeft aan informatie te delen om de wereld te laten weten wie ze zijn en waar ze voor staan. De content die je deelt of waarop je reageert, zegt namelijk veel over wie jij als persoon bent. Deze gebruikers delen informatie om het imago dat zij willen uitstralen te versterken.

MOTIVATIE #3: IK WIL WAARDERING KRIJGEN VAN ANDEREN

Daarnaast vinden veel mensen het prettig om “online waardering” te krijgen. Hoe meer likes en reacties, hoe beter. Waardering is dus een sterke motivator. Uit het onderzoek van de NYT blijkt dat 69 procent van de gebruikers informatie deelt, omdat ze dan meer erkenning krijgen van hun omgeving. Zij genieten ervan als zij veel responsen krijgen op de informatie die ze gedeeld hebben. Een interessante vraagstuk vind ik dan; zorgt het aantal likes ervoor hoe gelukkig iemand zich voelt na het delen van informatie?

MOTIVATIE #4: IK WIL IN CONTACT KOMEN EN BLIJVEN MET GELIJKGESTEMDEN

Bovendien vindt 78 procent van de gebruikers het belangrijk om in contact te blijven met mensen die ze niet vaak spreken. Zij gebruiken het dus als een manier om relaties te cultiveren. Hierdoor kunnen ze iedereen op de hoogte houden van de belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Daarbij deelt 73 procent van de gebruikers informatie om in contact te komen met gelijkgestemden. Zo is het bij Facebook mogelijk om je aan te sluiten bij besloten groepen om relevante informatie uit te wisselen.

MOTIVATIE #5: IK WIL IETS VOOR DE WERELD BETEKENEN

Tenslotte kunnen we concluderen dat mensen echte wereldverbeteraars zijn. Maar liefst 84 procent van de gebruikers deelt informatie omdat ze daarmee de wereld een beetje beter kunnen maken. Vandaar dat je regelmatig een filmpje over de “plastic soep” of een artikel van het WNF, Unicef of Kika in tijdlijn voorbij ziet komen. Wellicht heb je zelf weleens geld gedoneerd, omdat je via social media getriggerd werd om wat te betekenen voor de wereld?

Mensen hebben dus verschillende beweegredenen om informatie met anderen te delen via social media. Ik vind het zeer interessant om te achterhalen wat iemands drijfveer is om bepaalde informatie te delen.

Laat mij weten welke motivatie(s) het beste bij jou passen! Daarmee geef je antwoord op de vraag; waarom deel jij informatie via social media?