organize

Waar zijn mijn sleutels? Mijn mobiel had ik toch al in mijn tas gedaan? Oh nee, die had ik nog even aan de oplader gelegd, zodat hij nog even volledig op kon laden. Pfff, 10 minuten en veel stress later kan ik dan eindelijk gaan. Kom ik nu wel op tijd voor mijn afspraak?

Ik vind het niet moeilijk om toe te geven, want het is nu eenmaal zo; ik ben een chaoot en daar durf ik eerlijk voor uit te komen. Ik heb van origine moeite met plannen en structuur zit niet echt in mijn aard. Toch studeer ik de pabo om juf te worden (en dat zijn vaak juist wel hele gestructureerde mensen) en run ik mijn eigen bedrijf. Hoe dan?!

“Dat is geen chaos,                    zo is mijn systeem….”

 

Zoals ik al schreef zijn plannen, organiseren en structureren niet mijn specialiteiten. Voor mijn studie (lerares basisonderwijs) en bij het managen van mijn eigen bedrijf, heb je deze vaardigheden wel nodig. Daarom maak ik gebruik van handigheidjes en heb ik de ambitie om mijzelf hierin te ontwikkelen. Aangezien ik weet dat veel mensen een chaotisch karakter hebben wil ik deze tips graag met jullie delen!

Wunderlist

Lijstjes, lijstjes, lijstjes. Ze liggen soms door het hele huis. Maar nu is er de app Wunderlist! En dat het een wonderbaarlijke lijst is, geldt voor mij zeker. Wunderlist is een tool, waarin je digitale (online) lijstjes kan maken. En nu zul je denken; dat kun je toch ook in je notities doen? Maar nee, dat werkt niet hetzelfde. In Wunderlist kan ik taken toevoegen aan bepaalde categorieën, bijvoorbeeld; privé, werk, studie, korfbal, enz. Als ik een taak voltooid heb, kan ik deze letterlijk en figuurlijk afvinken van de lijst. Hierdoor houd ik steeds een lijstje over met taken die ik nog moet doen. Daarbij kun je instellen dat je meldingen ontvangt als je de kantjes er vanaf loopt. Handig toch!?

Google Agenda

Ook de online agenda van Google werkt goed voor mij. Ik krijg twee uur van tevoren een melding als ik een afspraak heb staan, dus ik kan eigenlijk nooit te laat komen (een van de grootste ergernissen van mensen overigens…). Door mijn afspraken in Google Agenda te zetten, kan ik ook geen dubbele afspraken meer inplannen. Aangezien ik dit jaar erg druk ben (studie, eigen bedrijf, korfbal, training geven, kampcommissie, stage, pfffffff, sociaal leven?, enz.) is het noodzakelijk om gebruik te maken van de Google Agenda!

En je eigen bedrijf dan?

In mijn privé-leven ben ik chaotisch. Echter; als je naar de mappenstructuur in mijn computer zou kijken, zou je dat niet zeggen. Zakelijk heb ik mijn “chaos” op orde; ik structureer, plan en communiceer vroegtijdig met mijn klanten. Hierdoor haal ik vaker de deadlines die ik afspreek en is er minder sprake van miscommunicatie. Zo blijkt maar weer dat digitale middelen/apps je ook juist heel goed kunnen ondersteunen!

En hoe doe je dat met je sleutels?

Tja, daar is helaas geen app voor.. (alhoewel je hele handige sleutelhangers hebt met een pieper of GPS erin 🙂). Ik maak gebruik van een “sleutelbakje”. Hier probeer ik (haha, lukt nog niet altijd…) mijn sleutels in te leggen. Dit doe ik met alle belangrijke gebruiksvoorwerpen; ik creëer een vaste plek en maak met mijzelf de belofte dat ik ze daar neerleg, zodat ik altijd weet waar het ligt. #essiemaaktprogressie

Dus voor de chaoten onder ons; geen paniek, je bent zeker niet de enige! Zoek naar slimmigheidjes die voor jou werken en zorgen voor meer rust in je hoofd. You can do it!

Heb jij zelf ook manieren gevonden om beter te kunnen plannen, organiseren of structureren? Laat het me weten, want; “je bent nooit uitgeleerd!😉”